REKLAM KURULUNDAN ETİKET UYARISI

2156

Ticari reklam ve ilanlarda fiyat, tüm vergiler dahil ve YTL cinsinden yazılacak

Reklam Kurulunun 148 Sayılı toplantısında alınan karar uyarınca, piyasada tüketicilere sunulan bazı mal ve hizmetlere ilişkin fiyatların, “KDV” ve “ÖTV” gibi tüketicinin ödemek durumunda olduğu vergiler dahil edilmeden ve döviz cinsinden belirtilmesi şeklindeki uygulamaların yanlış olduğu ve Reklam Verenlerin, ticari reklam ve ilanlarında yer alacak fiyat duyurularında, mal veya hizmetin “tüm vergiler dahil Türk Lirası cinsinden gerçek değerini”nin belirtilmesi hususunda gerekli hassasiyeti göstermeleri gerektiği vurgulanmıştır. Konu ile ilgili Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği tarafından 22.03.2008 taraihinde yayaınlanan basın bülteni aşağıda sunulmuştur.
REKLAM KURULU BAŞKANLIĞINDAN:


BAZI MAL VE HİZMETLERİN FİYAT İLANLARINA İLİŞKİN DUYURU
            Piyasada tüketicilere sunulan bazı mal ve hizmetlere ilişkin fiyatların, “KDV” ve “ÖTV” gibi tüketicinin ödemek durumunda olduğu vergiler dahil edilmeden ve döviz cinsinden belirtilmesi şeklindeki uygulamalar, Reklam Kurulu´nun 148 sayılı toplantısında ele alınmıştır. Başta elektronik ürün sektörü olmak üzere havayolu taşımacılığı ve telekomünikasyon gibi sektörlerde tüketicilere sunulan bazı mal ve hizmetlere ilişkin reklam ve ilanlarda yer alan fiyat duyurularında; mal veya hizmet fiyatlarının “Türk Lirası” cinsinden belirtilmeksizin sadece döviz cinsinden belirtildiği, ayrıca bu duyurulardaki fiyatlara; “+KDV” veya “ÖTV hariç” gibi ibareler kullanılmak suretiyle, “KDV” ve “ÖTV” gibi tüketicinin ödemek durumunda olduğu tüm vergiler eklenmeksizin yer verildiği görülmektedir. Bilindiği üzere, 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un “Fiyat Etiketi” başlıklı 12 nci maddesinde;
“Perakende satışa arz edilen malların veya ambalajlarının yahut kaplarının üzerine kolaylıkla görülebilir, okunabilir şekilde o malla ilgili tüm vergiler dahil fiyat, (…) içeren etiket konulması, etiket konulması mümkün olmayan hallerde aynı bilgileri kapsayan listelerin görülebilecek şekilde uygun yerlere asılması zorunludur.”,
“Hizmetlerin taife ve fiyatlarını gösteren listeler de birinci fıkraya göre düzenlenerek asılır.”…  hükümleri yer almaktadır. Etiket, Tarife ve Fiyat Listeleri Yönetmeliği’nde;
“Bir malın veya hizmetin satışa sunulduğu şekliyle taşıdığı, tüm vergiler dahil bedeli”
“(…)Etiket ve listelere satış fiyatlarının; “Türk Lirası” veya kısaca “TL” şeklinde yazılması zorunludur.”,
“Etiket, fiyat listesi veya bu yönetmelikte yazılı diğer araçlarla tüketicilerin bilgisine sunulan fiyat peşin ve tüm vergiler dahil satış fiyatıdır.”
hükümleri yer almaktadır. Ticari Reklam ve İlanlara İlişkin İlkeler ve Uygulama Esaslarına Dair Yönetmelik’in Dürüstlük ve Doğruluk başlıklı 7 nci maddesinin (c) bendinde;
“Reklamlar, özellikle aşağıda belirtilen konularda, eksik bilgi vererek, anlam karışıklığına yol açarak veya abartılı iddialar ileri sürerek yanlış izlenimler yaratmak suretiyle tüketiciyi doğrudan veya dolaylı olarak yanıltabilecek ifadeler ya da görüntüler içeremez. Bunlar; (…)2) mal veya hizmetin değeri ve ödenecek gerçek toplam fiyatını,(…)kapsar.” hükümleri yer almaktadır. Reklam Kurulu’nun 148 sayılı toplantısında yapılan değerlendirmeler sonucunda; Ticari reklam ve ilanlarda mal veya hizmetlere ilişkin fiyatların Türk Lirası cinsinden belirtilmeksizin “Dolar” veya “Euro” gibi döviz cinsinden belirtilmesi, Bu fiyatlara “KDV” ve “ÖTV” gibi vergilerin dahil edilmemesi, Tüketicinin ödemekle yükümlü olduğu bu vergilerin “+KDV” şeklinde ayrıca belirtilmesi, şeklindeki uygulamaların yukarıda belirtilen mevzuat hükümlerine aykırılık oluşturduğu görüş ve kanaatine varılmıştır. Reklam Verenlerin, ticari reklam ve ilanlarında yer alacak fiyat duyurularında, mal veya hizmetin “tüm vergiler dahil Türk Lirası cinsinden gerçek değerini”nin belirtilmesi hususunda gerekli hassasiyeti göstermeleri, Mecra Kuruluşları ile Reklam Ajanslarının da söz konusu reklam ve ilanlar konusunda gerekli özeni göstermeleri, idari yaptırımla karşı karşıya kalmamalarını teminen önem arz etmektedir. Kamuoyuna saygıyla duyurulur.                                                                                                     Özcan PEKTAŞ
                                                                                             Reklam Kurulu Başkanı 
    NOT: 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 17. maddesi gereğince, Reklam Kurulu sekretarya hizmetlerinin Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nca yürütülmesi hükmü doğrultusunda bu açıklama Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nca yapılmıştır.