Foto Galeri

PERAKENDECİLİĞİN GELECEĞİ PANELDE ELE ALINDI

13964

BÜYÜK VE ZİNCİR MAĞAZALARIN KENT YAŞAMINA ETKİLERİ PANELİ GERÇEKLEŞTİRİLDİ Sektörün deneyimli isimlerinin konuşmacı olarak katıldığı panelde, organize perakendeciliğin dünya da ülkemizdeki gelişişimi ile sektörün geleceğine ilişkin senaryolar tartışıldı.

BÜYÜK VE ZİNCİR MAĞAZALARIN KENT YAŞAMINA ETKİLERİ PANELİ GERÇEKLEŞTİRİLDİ ODAMIZ TARAFINDAN DÜZENLENEN, SEKTÖRÜN DENEYİMLİ VE ÜNLÜ İSİMLERİNİN KONUŞMACI OLARAK KATILDIĞI “BÜYÜK ÖLÇEKLİ VE ORGANİZE PERAKENDECİLİĞİN BUGÜNÜ, GELECEĞİ VE ALANYA TİCARİ VE SOSYAL YAŞAMINA ETKİLERİ” PANELİ 12 ŞUBAT SALI GÜNÜ SAAT: 10.00’DA ODAMIZ KONFERANS SALONUNDA GERÇEKLEŞTİRİLDİ.

Odamızın Egem Eğitim Geliştirme Merkezi işbirliğinde, ‘’Organize Perakendecilik’’ olarak tanımlanan büyük alışveriş merkezleri ve zincir mağazaların dünyada, ülkemizde ve ilçemizdeki tarihsel gelişimi ile perakende pazarının geleceği konusunda üyelerimizin ve kentimizin bilgilenmesi amacı ile sektörün bu günü ve geleceğinin her yönü ile tartışıldığı bir panel düzenlendi. Tanıtım sponsorluğunu www.yenibiris.com  üstlendi. Panelde  büyük ölçekli ve organize perakendeciliğin dünya da ülkemizdeki gelişişimi, mevcut yapısı ile sektörün geleceğine ilişkin senaryolar ele alınarak panelistler tarafından tartışıldı. Odamız konferans salonunda saat:10.00 da başlayan panele, Alanya Kaymakamı Hulusi Doğan, Alanya Belediye Başkanı Hasan Sipahioğlu nun yanı sıra belde belediye başkanları, esnafa odalarının başkanları da hazır bulundu. Medaratörlüğü Kültür Üniversitesi Öğretim Görevlisi Hakan Ömer GİDER tarafından yapılan panelin açış konuşması Yönetim Kurulu Başkanımız Kerim TAÇ tarafından yapıldı. Kerim TAÇ’ın Konuşması: SAYIN KAYMAKAMIM, SAYIN BELEDİYE BAŞKANIM, DEĞERLİ KONUKLAR, ODAMIZ TARAFINDAN DÜZENLENEN “BÜYÜK ÖLÇEKLİ VE ORGANİZE PERAKENDECİLİĞİN BUGÜNÜ, GELECEĞİ VE ALANYA TİCARİ VE SOSYAL YAŞAMINA ETKİLERİ” PANELİNE HOŞ GELDİNİZ DİYOR, SİZLERİ ŞAHSIM VE ODAMIZ ADINA SAYGIYLA SELAMLIYORUM. MALUMUNUZ, ÇAĞIMIZ BİR DEĞİŞİM ÇAĞIDIR. TARİHİN HER DÖNEMİNDE VAR OLAN BU DEĞİŞİM, GÜNÜMÜZDE TEKNOLOIJİK İLETİŞİM İMKÂNLARININ DA KULLANILMASI İLE ARTIK ÇOK DAHA HIZLI YAŞANMAKTA, EN KÜÇÜK BİR HABER VE YENİLİK BİLE ANINDA TÜM DÜNYAYA DUYURULABİLMEKTEDİR. GENELİ TEKNOLOJİK OLAN BU YENİLİKLERİN HAYATIMIZIN HER ALANINI DA ETKİLEDİĞİ BİR GERÇEKTİR. İŞTE BU NOKTADA, YAŞANAN BU DEĞİŞİM SÜRECİNDE SON YILLARDA DEĞİŞEN TÜKETİCİ BEKLENTİ VE ALIŞKANLIKLARINA PARALEL OLARAK, TİCARET HAYATINDA DA KÖKLÜ DEĞİŞİMLER YAŞANMAYA BAŞLAMIŞTIR. BU DEĞİŞİM DÜNYANIN BİRÇOK ÜLKESİNDE UZUN YILLAR ÖNCE YAŞANMASINA RAĞMEN ÜLKEMİZDE SON ONBEŞ YILDA, İLÇEMİZDE İSE SON BEŞ ALTI YILDA KENDİSİNİ YOĞUN OLARAK HİSSETTİRMİŞTİR.  EKONOMİK ÜRETİM MERKEZLERİNİN ŞEHİRLERDE TOPLANMASI, İŞGÜCÜNÜN ŞEHİRLERE DOĞRU HAREKETLENMESİ VE ŞEHİRLİ NÜFUSUN GÜN GEÇTİKÇE ARTMASI SONUCUNU DOĞURMUŞTUR. BELİRLİ MERKEZLERDE YOĞUNLAŞAN BU İNSANLARIN TÜKETİM ALIŞKANLIKLARI ŞEHİRLEŞME SÜRECİ İLE DEĞİŞMİŞ, PEK ÇOK UNSUR YERİNİ YENİLERİNE BIRAKMIŞTIR. BU ÇERÇEVEDE BÜYÜK ALIŞVERİŞ MERKEZLERİNİN ORTAYA ÇIKTIĞI VE BU TÜKETİCİ GRUBUNA HİZMET VERMEYE BAŞLADIĞI GÖRÜLMÜŞTÜR. PEK ÇOK MAĞAZAYI BÜNYESİNDE BULUNDURMASI, ALIŞVERİŞ YAPARKEN AYNI ZAMANDA YEME-İÇME, DİNLENME, EĞLENCE, KİŞİSEL BAKIM, SPOR YAPMA GİBİ İMKÂNLAR SUNMASIYLA GÜVENLİ BİR ŞEKİLDE BOŞ ZAMANLARIN DEĞERLENDİRİLEBİLECEĞİ BİR ORTAM OLUŞTURMASI, ALIŞVERİŞ MERKEZLERİNİ VE BÜYÜK MAĞAZALARI BİRER CAZİBE MERKEZİNE DÖNÜŞTÜRMÜŞTÜR. BU MERKEZLER, EN YÜKSEK GELİR SEVİYESİNDEN EN DÜŞÜK GELİR SEVİYESİNE KADAR TOPLUMUN HER KESİMİNE HİTAP ETMEYE BAŞLAMIŞ, SUNDUĞU ÜRÜNLER VE HİZMETLER İLE SADECE TÜKETİCİLERİ DEĞİL TÜRKİYE’ NİN PERAKENDE PAZARININ TAMAMINI ETKİLEMİŞTİR. SEKTÖRDE İLK BAŞLARDA ULUSAL FİRMALARIN BAŞLATTIĞI REKABET, PİYASAYA ULUSAL FİRMALARI SATIN ALMAK SURETİ İLE GİREN YABANCI SERMAYE İLE DAHA FARKLI BİR BOYUT KAZANMIŞTIR. YAŞANAN BU SÜRECE HAZIRLIKSIZ YAKALANAN VE HİÇBİR KORUYUCU ÖNLEM ALINMAKSIZIN ACIMASIZ REKABETTE YALNIZ BIRAKILAN KÜÇÜK İŞLETMELER VARLIKLARINI SÜRDÜREMEYECEK BİR NOKTAYA GELMİŞLER, BİRÇOĞU KAPANMAK ZORUNDA KALMIŞTIR. BU DEĞİŞİM ÖNCELİKLE BÜYÜK KENTLERDE YAŞANMIŞ, ANADOLU’ NUN DİĞER KENTLERİNDE İSE BU DEĞİŞİM YAVAŞ YAŞANMIŞTIR. KİŞİSEL İLİŞKİLERİN GELİŞMİŞLİĞİ, TÜKETİCİ ALIŞKANLIKLARININ KOLAY DEĞİŞMEMESİ, YEREL OLUŞUMLARLA TÜKETİCİ İHTİYAÇLARININ KARŞILANMASI GİBİ ETKENLER NEDENİ İLE ANADOLU KENTLERİNE GEÇ GİREN HATTA HİÇ GİREMEYEN ZİNCİR MAĞAZALAR İLÇEMİZE ÇOK HIZLI GİRİŞ YAPMIŞTIR. SON BEŞ YIL İÇİNDE YAŞANAN HIZLI GELİŞME KARŞISINDA ÜLKEMİZDE ULUSAL ÖLÇEKTE FAALİYET GÖSTEREN NEREDEYSE TÜM FİRMALAR İLÇEMİZDE DE YATIRIM YAPMIŞTIR. BİRÇOK İL MERKEZİNDEN ÖNCELİKLİ OLARAK İLÇEMİZİN TERCİH EDİLMESİ BU DEĞİŞİMİN ÜLKEMİZDEKİ DİĞER İLÇELERDEN ÇOK DAHA HIZLI YAŞANMASINA NEDEN OLMUŞTUR. DEĞERLİ KONUKLAR, SİZLERE İLÇEMİZİN BU ALANDAKİ GELİŞİMİ İLE İLGİLİ DE KISACA BİLGİ VERMEK İSTİYORUM. ALANYA’DA İLK ORGANİZE PERAKENDE MAĞAZASI 1995 YILINDA BUGÜN İÇİN ORTABOY SAYILABİLECEK BİR KAÇ BÜYÜK MARKET İLE BAŞLAMIŞ, ARDINDAN, DİĞER ZİNCİR MAĞZALAR İLE CASH & CARRY SİSTEMİ İLE SATIŞ YAPAN İKİ BÜYÜK MAĞAZA İLE DEVAM ETMİŞTİR. 2005 YILINDAN SONRA BU SÜREÇ HZILANARAK PERALENDE MAĞZACILIK VE YAPI MARKET ALANINDA FAALİYET GÖSTEREN ALTI YEDİ FİRMANIN DAHA DEVREYE GİRMESİ İLE NEREDEYSE TÜRKİYE’ DE ORGANİZE PERAKENDE SEKTÖRÜNDE FAALİYET GÖSTEREN TÜM FİRMALAR İLÇEMİZDE KURULMUŞ OLDU. BU FİRMALAR YANINDA MAHALLE ARALARINA KADAR GİREN VE SAYILARI HER GEÇEN GÜN ARTAN DİĞER KÜÇK ÖLÇEKLİ ZİNCİR MARKETLERDE İLÇE GENELİNE YAYILMIŞLARDIR. İLÇEMİZDE 1998 VE ÖNCESİNDE TOPLAM 1.000 M2 ALANDA FAALİYET GÖSTEREN İKİ FİRMA BULUNMAKTAYKEN, BU RAKAM 1999 VE 2002 YILIN AÇILAN ÜÇ FİRMA İLE BEŞE ÇIKMIŞ VE TOPLAM TİCARİ ALAN DA ON KATINA VARAN BİR ARTIŞ İLE 12.494 M2 YE ULAŞMIŞTIR. ALANYA İÇİN BU ALANDA BİR MİLAT OLARAK NİTELEYEBİLECEĞİMİZ 2002 YILINDAN SONRA GELİŞMELER HIZ KAZANMIŞ VE HER YIL 5–6 MAĞAZA VE ORTALAMA 2.000 M2 KAPALI ALAN DEVREYE GİREREK 2007 YILI SONUNDA TOPLAM 37 MAĞAZA VE 33.824 M2 KAPALI ALANA ULAŞMIŞTIR. PERAKENDE TİCARET SEKTÖRÜNDE ÇOK KISA SAYILABİLECEK BİR SÜREDE YAŞANAN BAŞ DÖNDÜRÜCÜ GELİŞMELER İLÇEMİZİN TİCARİ HAYATINDAKİ DENGELERİ ÇOK HIZLI DEĞİŞTİRMİŞTİR. TÜKETİCİLERİN AYAK UYDURDUĞU BU HIZLI DEĞİŞİME MAALESEF KÜÇÜK PERAKENDECİ HAZIRLIKSIZ YAKALANMIŞTIR. SÖZ KONUSU DEĞİŞİM, TÜRKİYE’ NİN HER TARAFINDA VE ÇEŞİTLİ AVRUPA ÜLKESİNDE YILLAR ÖNCE YAŞANMASINA RAĞMEN NE BU DEĞİŞİMİN YAŞANDIĞI AVRUPA ÜLKELERİNDE NE DE TÜRKİYE’ NİN BAŞKA KENTLERİNDE BU KADAR HIZLI YAŞANMAMIŞTIR. GELİŞMELER SADECE MARKET VE BAKKAL KESİMİNİ ETKİLEMEKLE KALMAMIŞ ÜRÜN ÇEŞİTLİLİĞİ VE SATIŞ SİSTEMLERİ İLE SADECE BÜYÜK ŞEHİRLERDE FAALİYET GÖSTEREN BÜYÜK ALIŞVERİŞ MERKEZİLERİNİN VE YAPI MARKETLERİNİN DE GELİŞMESİ İLE KIRTASİYE, ELEKTRONİK VE BEYAZ EŞYA, İNŞAAT MALZEMELERİ, TEKSTİL, GIDA, TARIMSAL ÜRÜNLER, ET-SÜT ÜRÜNLERİ, UNLU MAMÜLLER, HABERLEŞME GİBİ TÜM SEKTÖRLERİ ETKİLER HALE GELMİŞTİR.  İLÇEMİZDE BÜYÜK ALIŞVERİŞ MERKEZLERİNİN PAZAR PAYLARINA İLİŞKİN BİR ARAŞTIRMA OLMAMAKLA BİRLİKTE BAZI ANA BAYİ TARAFINDAN DAĞITIMI YAPILAN ÇEŞİTLİ ÜRÜNLER ÜZERİNDEN YAPILAN HESAPLAMALAR IŞIĞINDA ALANYA’ DA FAALİYET GÖSTEREN BÜYÜK ÖLÇEKLİ ALIŞVERİŞ MERKEZLERİ İLE ZİNCİR MAĞAZALARIN TOPLAM PERAKENDE PAZAR PAYININ İLÇEMİZ GENELİNİN % 30–35 LİK BİR PAYINA ULAŞTIĞI SÖYLENEBİLİR. BU ORANIN BELİRLİ ÜRÜN GRUPLARINDA ÇOK DAHA ÜST DİLİMLERDE OLDUĞU DA SÖYLENEBİLİR. BU DURUMDA İLÇEMİZ MEVCUT PERAKENDE PAZARININ % 30 LUK BİR KISMININ 13 BÜYÜK ÖLÇEKLİ VEYA ZİNCİR MAĞAZANIN TOPLAM 37 ŞUBESİ; KALAN KISMIN İSE YAKLAŞIK 11.000 KÜÇÜK İŞLETME TARAFINDAN PAYLAŞILDIĞI GÖRÜLMEKTEDİR. ORGANİZE PERAKENDECİLERİN MÜŞTERİ PROFİLLERİ İTİBARI İLE YAPILAN GÖZLEMLERDE BÜYÜK BİR KISMININ YERLEŞİK TÜKETİCİLER OLDUĞU HENÜZ ALANYA’ DA KONAKLAYAN TURİSTLERİN BU TÜR YERLERDEN YOĞUN ALIŞVERİŞ YAPMADIKLARI GÖRÜLMEKTEDİR. BU İTİBARLA TAMAMEN TURİSTLERE YÖNELİK PERAKENDECİLER ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ HENÜZ HİSSEDİLEN ORANDA OLMAMIŞ, YERLEŞİK NÜFUSA HİZMET VEREN PERAKENDECİLER DAHA YOĞUN ETKİLENMİŞLERDİR. ORGANİZE PERAKENDECİLERİ YERLEŞİM YERİ İTİBARI İLE İNCELEDİĞİMİZ ZAMAN BÜYÜK BİR KISMININ YENİ YAPILAŞMAYA BAŞLAYAN VE KENT MERKEZİNE DE YAKINLIĞI BİR AVANTAJ TEŞKİL EDEN ÇEVRE YOLUNUN CİKCİLLİ VE OBA BELDELERİNDE; ZİNCİR MAĞAZALARIN İSE ALANYA KENT MERKEZİNDE YOĞUNLAŞTIĞI GÖRÜLMEKTEDİR. AĞIRLIKLI YAZ NÜFUSUNUN YOĞUN OLDUĞU YERLEŞİK NÜFUSUN AZ OLDUĞU BATI BELDELERİNDE BU ALANDA BİR YOĞUNLUK HENÜZ GÖRÜLMEZKEN, KENTİN GELİŞMESİNE VE UYGUN ARAZİLERİN BULUNMA KOLAYLIĞINA PARALEL ÖNÜMÜZDEKİ YILLARDA BATI BELDELERİNDE DE BU TÜR MERKEZLERİN ARTABİLECEĞİNİ SÖYLEYEBİLİRİZ. YAPILARI, SATIŞA ARZ ETTİKLERİ ÜRÜNLERİ, SATIŞ TEKNİKLERİ VE TEDARİK ŞEKİLLERİ İTİBARI İLE PERAKENDECİLER YANINDA BİRÇOK TEDARİKÇİ İLE ARA DAĞITICILARI DA OLUMSUZ ETKİLEYEN ORGANİZE PERAKENDECİLER, YER SEÇİMLERİ İLE DE KENTİN TİCARİ AĞIRLIK MERKEZİNİN DE KAYMASINA NEDEN OLMUŞTUR. KENTİN TİCARİ DENGELERİNİ DEĞİŞTİREN BU DÜZENLEMELER İÇİN İDARİ BÖLÜNMEDEN KAYNAKLANAN NEDENLERLE YEREL YÖNETİMLERCE DE BÜTÜNCÜL PLANLAMA YAPILAMAMIŞTIR. SONUÇ İTİBARI İLE DÜNYA’ DA ELLİ YILDA YAŞANABİLECEK ANCAK ALANYA’ DA SADECE ÜÇ – BEŞ YIL GİBİ KISA SÜREDE YAŞANAN BU GELİŞMELER KENTİN SADECE EKONOMİK YAŞAMINI DEĞİL, SOSYAL YAŞAMINI DA ETKİLEMİŞTİR. ORGANİZE PERAKENDECİLİK SEKTÖRÜNDE SAYILARI ARTAN FİRMALAR ARTIK KÜÇÜK İŞLETMELERLE DEĞİL KENDİ ARALARINDA DA ACIMASIZ BİR REKABETİN EŞİĞİNE GELMİŞLERDİR. BÖYLE BİR ORTAMDA ALANYA’ DA KÜÇÜK İŞLETMELERİ DEĞİL SEKTÖRDEKİ YERLİ SERMAYELİ ORGANİZE PERAKENDECİLİĞİ BİLE ZOR DURUMA SOKMUŞLARDIR. ÖNCELERİ SADECE BAKKAL, MANAV GİBİ GIDA SEKTÖRÜNÜN SORUNUYMUŞ GİBİ GÖRÜLEN BU DEĞİŞİM SEKTÖRE HER ALANDA GİREN PERAKENDECİ ZİNCİRİ İLE GIDADAN MOBİLYAYA, ELEKTRONİK EŞYADAN İNŞAAT MALZEMESİNE KADAR HER ALANI KAPLAMIŞTIR.
 
İLÇEMİZDE YAŞANAN BU HIZLI DEĞİŞİM VE BERABERİNDE GETİRDİĞİ VEYA DAHA SONRAKİ YILLARDA GETİRECEĞİ SORUNLARIN ÖNÜNE GEÇİLMESİNİN GEREKLİLİĞİ ORTADADIR. BURADA SADECE KONU EKONOMİK YÖNÜ İLE DEĞİL SOSYAL BOYUTLARI İLE DE ELE ALINMALIDIR. İLÇEMİZİN ÜLKE GENELİNDE YAŞANAN BU DEĞİŞİM DÖNEMİNDEN FARKI SÖZ KONUSU DEĞİŞİMİN BAŞ DÖNDÜREN HIZIDIR. ALANYA TİCARET VE SANAYİ ODASI OLARAK SÖZ KONUSU GELİŞMELER İLE İLGİLİ OLARAK ÜYELERİMİZİN BİLGİLENDİRİLMESİNE YÖNELİK YILLAR ÖNCEDEN GİRİŞİMLERDE BULUNULMUŞ, 1997 YILINDA DÜZENLEDİĞİMİZ BİR SEMİNER İLE BU ALANDA YAŞANAN VE YAŞANACAK GELİŞMELER SEKTÖR MENSUPLARINA AKTARILMIŞTIR. KONU İLE İLGİLİ ANILAN DÖNEMDE ÇEŞİTLİ TEDBİRLER ALINMASI İÇİN GİRİŞİMLERDE BULUNULSA DA SONUÇTA SÖZ KONUSU TEDBİRLERİN OLASI GELİŞMELERİ GECİKTİRMEKTEN BAŞKA BİR İŞE YARAMAYACAĞI, ASIL MESELENİN PİYASADA FAALİYET GÖSTEREN İŞLETMELERİN YENİ DÖNEME AYAK UYDURMALARI KONUSUNDA YAPILANMALARI GEREKTİĞİNİN ALTI ÇİZİLEREK, TÜKETİCİLERİN BÜYÜK ÖLÇEKLİ ALIŞVERİŞ MERKEZLERİNİ TERCİH SEBEPLERİNE GÖRE TEDBİRLER ALINMASI KONUSUNDA GİRİŞİMLERDE BULUNULMUŞTUR. BU ALANDA VİTRİN VE RAF DÜZENİ, ETİKET KULLANIMIN YAYGINLAŞTIRILMASI, ÇEŞİTLİ İŞ KOLLARINDA SAYISAL ENFLASYONUN ÖNÜNE GEÇİLMESİ VE İŞYERLERİNİN MEKÂNLARININ BÜYÜTÜLMESİ AMACI İLE ASGARİ METREKARE UYGULAMALARI TEŞVİK EDİLMİŞTİR. EĞİTİM ÇALIŞMALARINA EN BÜYÜK ÖNCELİK VERİLMİŞ, ÖZELLİKLE PERAKENDE MAĞAZACILIK ALANINDA BÜNLERCE KİŞİYE EĞİTİMLER VERİLMİŞTİR. EGEM EĞİTİM GELİŞTİRME MERKEZİ İLE DE BU ALANDA BİRÇOK EĞİTİM GERÇEKLEŞTİRDİK. HATTA BU EĞİTİMLERİ YAYGINLAŞTIRMAK VE Ç.OK DAHA GENİŞ KİTLELERE ULAŞMAK İÇİN BELKİ TÜRKİYE DE İLK OLARAK YEREL TELEVİZYON KANALLARI ARACILIĞI İLE AÇIKÖĞRETİM MODELİ EĞİTİM ORGANİZE EDİLMİŞTİR. YAPTIĞIMI ÇALIŞMALARDA, KÜÇÜK İŞLETMELERİN KENDİ TEDARİK ZİNCİRLERİNİ OLUŞTURMALARI VE ORTAKLIKLAR KURMALARI KONUSUNDA DA GİRİŞİMLERDE BULUNULARAK BAZI PROJELERE ÖNCÜLÜK EDİLMİŞTİR. ANCAK O GÜNÜN KOŞULLARINDA BİR KISIM ÇALIŞMALARIMIZ, KONUNUN ÖNEMİ VE VAHAMETİ YETERİNCE ANLAŞILAMADIĞI İÇİN İLGİLİ KESİMLERDEN YETERLİ DESTEĞİ GÖREMEMİŞTİR. İLÇEMİZDE BUGÜN GELİNEN NOKTADA BÜYÜK VE ZİNCİR MAĞAZALARIN SADECE BAKKALI ETKİLEYEN BİR SEKTÖR OLMADIĞI İSTİSNASIZ TÜM PERAKENDE TİCARET SEKTÖRÜ İLE BUNLARIN TEDARİKÇİLERİ VE LOJİSTİK HİZMETİ VEREN KESİMİ DE ETKİLEDİĞİ GÖRÜLMÜŞTÜR. SÖZ KONUSU ETKİLER BAŞTA EKONOMİK OLMAKLA BİRLİKTE, SONUCUNDA DOĞURACAĞI SOSYAL YANSIMALARININ DA GÖZ ARDI EDİLMEMESİ GEREKTİĞİ GÖRÜLMÜŞTÜR.  BU İTİBARLA ALANYA TİCARET VE SANAYİ ODASI OLARAK ORGANİZE PERAKENDECİLİK OLARAK TANIMLANAN BÜYÜK ALIŞVERİŞ MERKEZLERİ VE ZİNCİR MAĞAZALARIN DÜNYADA, ÜLKEMİZDE VE İLÇEMİZDEKİ TARİHSEL GELİŞİMİ İLE BU KONUDA ALINABİLECEK TEDBİRLERE İLİŞKİN TEKRAR BİR ÇALIMLA BAŞLATILMIŞTIR.  KONU İLE İLGİLİ YAPILAN ARAŞTIRMA VE İNCELEMELER NETİCESİ BİR RAPOR HAZIRLANMIŞ VE İLGİLLERİN BİLGİSİNE SUNULMUŞTUR. BUNA İLAVE OLARAK DA KONUNUN TÜM YÖNLERİ İLE AYRINTILI TARTIŞILMASI, SEKTÖRÜN GELECEĞİ İLE İLGİLİ SENARYOLAR HAKKINDA BİLGİLENİLMESİ, YAŞANAN SÜERÇTE NASIL BİR GELECEĞİN BİZİ BEKLEDİĞİ KONUSUNDA TÜM KESİMLERİN KONU HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN ALINMASI İÇİN DE BÖYLE BİR PANEL ORGANİZE EDİLMESİ PLANLANMIŞTIR. BU İTİBARLA ALANYA TİCARET VE SANAYİ ODASI OLARAK EGEM EĞİTİM GELİŞTİRME MERKEZİ İŞBİRLİĞİNDE, ‘’ORGANİZE PERAKENDECİLİK’’ OLARAK TANIMLANAN BÜYÜK ALIŞVERİŞ MERKEZLERİ VE ZİNCİR MAĞAZALARIN DÜNYADA, ÜLKEMİZDE VE İLÇEMİZDEKİ TARİHSEL GELİŞİMİ İLE PERAKENDE PAZARININ GELECEĞİ KONUSUNDA ÜYELERİMİZİN VE KENTİMİZİN BİLGİLENMESİ AMACI İLE SEKTÖRÜN BU GÜNÜ VE GELECEĞİNİN HER YÖNÜ İLE TARTIŞILACAĞI BU PANEL ORTAYA ÇIKMIŞTIR. PANEL SONUNDA BURADA KONUŞULAN KONULARIN DAHA GENİŞ KİTLELERİN FAYDASINA SUNULABİLMESİ İÇİN, KONUŞMALARIN YAYAIN HALİNE GETİRİLMESİ DE PLANLANMAKTADIR. TANITIM SPONSORLUĞUNU YENİBİRİŞ.COM UN ÜSTLENDİĞİ PANELİMİZE, KONUSUNDA ÜLKEMİZİN EN ÖNDE GELENE İSİMLERİNİN KATILMIŞ OLMASI BİZLERİ SON DERECE MEMNUN ETMİŞTİR.
 
SAYIN KAYMAKAMIM, SAYIN BELEDİYE BAŞKANIM, DEĞERLİ KONUKLAR, SÖZLERİME BURADA SON VERİRKEN PANELİN İLÇEMİZ, BÖLGEMİZ VE TÜM KATILIMCILAR İÇİN YARARLI OLMASINI UMUT EDİYOR, PANELİN ORGANİZASYONUNDA EMEĞİ GEÇEN BAŞTA EGEM EĞİTİM GELİŞTİRME MERKEZİNE, TANITIM SPONSORLUĞUNU ÜSTLENEN YENİBİRİŞ. COM’A, PANELİMZE KATILARAK DEĞERLİ BİLGİLERİ İLE BİZLERİ AYDINLATACAK OLAN TÜM PANELİSTLERE VE DAVETİMİZİ KIRMAYARAK BU GÜN ARAMIZDA BULUNAN TÜM KONUKLARIMIZA TEKRAR HOŞGELDİNİZ DİYOR, ŞAHSIM VE ALANYA TİCARET VE SANAYİ ODASI ADINA SAYGILAR SUNUYORUM Açış Konulmasının Ardından Panelin Sabah Oturumu Başladı. Sabah Oturumunda Sırası İle 9 Eylül Ün. Üretim Yönetimi  Ve Pazlm Ana Bilim Dalı Başkanı  Prof. Dr. Mustafa TANYERİ, Armada Alışveriş Ve İş Merkezleri  – Genel Müdürü Yıldır  ERTEM, Koton  Mağazacılık Tekstil  – Lojistik Direktörü Cengiz   GÖZÜKARA Ve Antalya Esnaf Ve Sanatkarlar Odaları Birliği – Birlik  Başkanı Orhan  TOLUNAY Söz Alarak Konuşmalarını Gerçekleştirdiler. Antalya Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği Başkanı Orhan Tolunay, büyük market-esnaf çekişmesini ağır ve hafif sıklet boksörlerin dövüşmesine benzetti. Esnafa, uzmanlarca krizden çıkış yollarının anlatıldığı toplantıya katılımın çok az oluşu moralleri bozdu. Prof. Dr. Mustafa Tanyeri oldu. “Büyük Ölçekli Perakendeciliğin Dünyada ve Türkiye’deki Yeri” konulu konuşmasında, müşterinin artık bilinçli alışveriş yaptığını belirterek, “Çevremizde ticaretle uğraşanlar karşılaşmıştır. Eğitim seviyesi ne kadar düşük de olsa teknolojiyi takip ediyorlar. Hatta size bile ders verecek şekilde ürün bilgisine sahipler. Reklam internet vs… Müşteriye kül yutturamıyoruz. Artık eskisi gibi işlerimiz kolay değil” dedi. Perakende piyasasında eskisi gibi kalender müşterinin olmadığını, müşterinin beklentisinin yüksek olduğunu ifade eden Tanyeri şunları söyledi: Perakendeciliğin büyük bir güç olduğunu söyleyen Prof. Dr. Tanyeri, elinde bu işi olup da memnun olmayanların çalışma tarzlarının dışına çıkmaları ve “Acaba nerede hata yapıyorum, rüzgar neden tersine esiyor” diye bir miktar düşünmesi gerektiğini hatırlattı. Tanyeri, “Bu süreci yaşayacağız. O halde neler yapmamız gerekiyor, bunu düşünmek ve çözüm üretmemiz gerekiyor. Beyaz bayrağı çekip kaderimize razı mı olmamız gerekiyor? Hayır… Tüketicinin istediği bir şeyler var. Bunları yerine getirdiğinizde yaşama şansı elde edebiliriz. Tüketicinin beklentilerini karşılıyorsak, yaşayabiliriz. Değişimin esiri değil, yöneticisi olmalıyız. Farklılaşma stratejisi ile gelişmelere adapte olurken bulduğumuz açıklarla yaşayabiliriz. Keza kümeleşme sistemini uygulayarak birliktelik oluşturmak mümkün. Mal stokunu, mal alımını, meslek statülerini birlikte belirleyerek bir model oluşturabiliriz. Kısacası son sözü hep tüketici söyledi ve hep öyle olacak” diye konuştu. Armada Alışveriş Merkezleri Genel Müdürü Yıldır Ertem ise “Alışveriş Merkezlerinin Türkiye’deki Gelişimi ve Alanya Yöresine Etkileri” konulu bir konuşma yaptı. Yıldır, konuşmasında perakendecilik sektörünün değişememesini, içinde yaşattığı değişememe virüsüne bağladı. Geçmişten gelen perakende kültürüyle bugünkü perakende yaşamının birlikte yürümesi gerektiğini belirten Yıldır Ertem, alışveriş merkezlerinin merkezinin İstanbul Kapalıçarşı olduğunu belirterek, Kapalıçarşı’nın bugünkü hale gelmesinin 250 yıl sürdüğünü belirterek, “Bugün 3 bin 500’e yakın dükkanı ile birlikte caddesi, sokakları ve camisi bulunan Kapalıçarşı bize alışveriş merkezi kültürünün çok eski olduğunu gösteriyor. Üstelik bu Kapalıçarşı kültürü dünyaya örnek bile olmuş. Bugün bile Kapalıçarşı’ya gelen ziyaretçi sayısı dünyada hiçbir alışveriş merkezinde olmuyor. Ancak bunlar görmezden gelinerek alışveriş merkezlerinden korkulması doğrusu zoruma gidiyor” dedi. Alışveriş merkezi kültürünün modern halini Avrupa ve ABD’den aldığını, bu kültürü çok önceden dünyaya Türklerin sunduklarının görmezden gelinmemesi gerektiğini vurgulayan Ertem “İpekyolu ticaretinin ne olduğunu hepimiz biliyoruz. Bu yolun Türkiye’deki ayağı Kapalıçarşı. Bu kadar esnaf, tüccar nasıl olmuş da bir arada bulunmuş? Bunu iyi ayarlamak gerekiyor” dedi. Eski zamanlardaki ticaretin günümüzde daha çok bireysel mantığa dönüştüğünü ileri süren Ertem, bugün her evin altında işyeri açma mantığıyla kendine yeten bir anlayışın oluştuğunu, bu anlayışın da büyük düşünenler karşısında yok olmaya mahkum olacağını vurgulayarak, “Biz ticarette ferdi olmuşuz. Küçük ama benim olsun mantığıyla ikinci işyeri ve büyüme fikri nedense hiç akıllara gelmemiş” dedi. Bu anlayışın Türkiye perakende sektöründe büyümeyi açık hale getirdiğini dile getiren Ertem 2000 yılından sonra alışveriş merkezi üretiminin hızla arttığını ve 2007 yılında baş döndürücü bir seviyeye ulaştığını ifade etti. Ancak bu gelişmeye rağmen Avrupa’da bin kişiye 200 metrekarelik alan düşerken Türkiye’de bunun hala 50 metrekarelerde kaldığını açıklayan Ertem şöyle konuştu: “Perakendede alışveriş merkezinde Türkiye’nin gideceği yol daha çok var. Ancak 2010 yılına kadar bu sayı belki doyum noktasına ulaşabilir. Fakat bu defa da birbirinin kopyası olan alışveriş merkezleri tehlikesi çıkacaktır. Çünkü müşteri birbirine benzeyen bu yerlerden keyif ve zevk alamayacaktır. Belli bir dönem sonra da alışveriş merkezinde bir duraklama dönemi yaşanacaktır. Ancak unutulmaması gereken alışveriş merkezleriyle yaşamayı öğrenmemizdir. Üstelik günümüzde küçük perakendecilik hala büyük bir güç ve korkuya gerek de yok. Büyük mağazalar ilçeye gelirken nasıl kabul ederiz den çok müşteriye nasıl en iyiyi sağlayabiliriz araştırmak gerekiyor. Kısacası alışveriş merkezleri gelecek ve başka şansınız yok. Biz burada nasıl yer alabilirize bakmalıyız. Bir dükkan ile kalmamalıyız, büyümeyi hedef seçmeliyiz.” Antalya Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği Başkanı Orhan Tolunay da “Büyük Ölçekli Perakendeciliğe Karşı Esnaf ve Sanatkarların Görüş ve Düşünceleri” konulu konuşmasında büyük market-bakkal çekişmesini ağır ve hafif sıklette birbiriyle dövüşen boksörlere benzeti. Tolunay serbest piyasa ekonomisinde alışveriş merkezlerinin istenmemesi gibi düşünce içerisinde olmadıklarını, sadece yerlerinin belli olması konusunda çalışmalar yapılması isteklerinin olduğunu belirterek, “Seçim öncesinde verilen sözler maalesef tutulmuyor. Yapılan çalışmalar da bir türlü raflardan inmedi. Son olarak Sanayi Bakanı Zafer Çağlayan’a bu sıkıntıları anlattık ve bir kanun teklifi hazırlandı. Bu konudaki gelişmeler bizim için umut verici. Bu yasanın nasıl bir sonuç vereceğini hep birlikte göreceğiz” dedi. Konuşmasında sadece yasanın rekabette yeterli olmayacağını söyleyen Tolunay, 2015’te Antalya bölgesinde alışveriş merkezleri alanının dörde katlanacağını dile getirerek, esnafın büyük mağazalarla rekabet edebilecek eğitimin verilmesi gerektiğini belirtti. Esnafın son nefesini aldığını ileri süren Tolunay, Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğine bağlı 3 milyon küçük işletmenin olduğunu hatırlatarak şöyle konuştu: “Bu işletmelerin şartları düzeltilirse ve bu işletmeler de bir işçi aldığında 3 milyon işsize iş bulunmuş demektir. Sadece alışveriş merkezlerine odaklanırsak kent merkezinde sosyal canlılığın da bitebileceğini unutmamamız gerekiyor. Sosyal ve ekonomik hayatı olmayan bir kent merkezi düşünülebilir mi, bilemiyorum. Bence ikisini de denklemek gerekiyor ve ikisinin de yaşaması lazım.” Koton Mağazacılık Tekstil lojistik direktörü Cengiz  GÖZÜKARA ise Alışveriş Merkezlerinde Lojistik Kavramı ve Önemi konulu bir konuşma yaptı.

Toplantının öğleden sonra başlayan ikinci oturumunda ise Praktiker  İnsan Kaynakları Ve Eğitim Müdürü Özlem  KÖKER Mağazacılıkta İnsan Kaynaklarının Eğitimi ve İş’e Adaptasyonları konulu bir konuşma yaptı.  Eğitmen, Yazar, Sektör Araştırmacısı Melih   ARAT  ise Büyük Ölçekli Ve Organize Perakendecilikte İnovasyonel Gelecek Senaryoları konulu bir konuşma gerçekleştirdi. Daha sonra szö alan Yenibiriş.Com  Genel Müdürü Deniz  Ceylan  KILIÇLIOĞLU  ise Perakendecilik Popüler Bir Meslek Olabilecek mi konulu konuşmasında perakendeciliğin halan faja geniş bir istihdam açığının bulunduğunu dile getirerek bu alanda gelecekte olası talepler konusunda bilgiler verdi. Toplantıda son olarak Alanya Sanayici Ve İşadamları Derneği Başkan yardımcısı Akın TABAKLAR söz alarak  Alanya Mağazacılık ve Perakendecilik Sektörünün Gelişimi ve Genel Yapısı konulu bir sunum gerçekleştirdi.
Panel saat 17.00 de sona erdi. Panel sonunda tüm panelistlere birer teşekkür belgesi ve Alanya hatırası gümüş para hediye edine Oda Başkanı kerim TAÇ, paneldeki sunumların kendileri için son derece yararlı olduğunu belirterek, amacımız Alanya ya ve küçük işletmelere sektörün yapısı ve geleceğini anlatarak onların bu geleceğe hazırlanmaları hususunda yardımcı olmak olduğunu vurgulayarak bu açıdan panelin son derece yaralı olduğunu söyledi. Taç, panel konuşmalarının önümüzdeki günlerde kitapçık olarak tüm üyelerin ilginse sunulacağını iletti.

Not: Panel konuşmaları ve sunuları kısa bir süre sonra internet sayfamızda yayınlanacaktır.




Foto Galeri

PERAKENDECİLİĞİN GELECEĞİ PANELDE ELE ALINDI