Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği tarafından odamıza ulaşan yazıda, Satış Sonrası Hizmetler Hakkında T.C. Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü’nün yazısına atıfta bulunularak, aşağıda yer alan bilgilendirmeler yapılmıştır.
Bakanlığa ulaşan tüketici şikayetlerinden; mobilya sektöründe tüketicilere sunulan muhtelif ürünlerde tanıtma ve kullanma kılavuzu ile garanti belgelerinin düzenlenmediği, firmalar tarafından tüketicilere garanti kapsamında sahip oldukları hakların mevzuata uygun biçimde kullandırılmadığı ve bu nedenlerle tüketici mağduriyetleri yaşandığı anlaşılmaktadır.
Bilindiği üzere, tüketicilere sunulan mobilya ürünlerinin ülke genelinde yaygın olarak satın alınması ve bu ürünlerin uzun süre kullanılan nitelikte olmaları nedeniyle tüketicilerin satış sonrası hizmetler alanında korunması amacıyla önlem alınması önem arz etmektedir.
Tanıtma ve kullanma kılavuzu, garanti belgesi ve satış sonrası hizmetlere iliÅŸkin düzenlemeler, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 55, 56, 57 ve 58 inci maddelerinde ve anılan Kanuna dayanılarak hazırlanan Tanıtma ve Kullanma Kılavuzu YönetmeliÄŸi, Garanti Belgesi YönetmeliÄŸi ve Satış Sonrası Hizmetler YönetmeliÄŸi’nde yer almaktadır. Anılan hükümlerle hem tüketicilerin daha iyi korunması hem de tüketicilere pek çok alanda ürün sunan ve deÄŸiÅŸik sektörlerde faaliyette bulunan firmalara yol gösterilmesi ve uyacakları asgari kuralların belirlenmesi amaçlanmaktadır. Mezkûr mevzuat hükümleri kapsamında;
- Mobilya üretici ve ithalatçılarının, tüketicilere yönelik ürettikleri veya ithal ettikleri ürünler için iki yıl geçerli garanti belgesi düzenlemeleri,
- Tüketicilerin kullanımına sunulan ürünler için Türkçe tanıtma ve kullanma kılavuzu hazırlamaları,
- Satıcıların sattıkları ürünlerin garanti belgesi ve tanıtma kullanma kılavuzlarını kâğıt üzerinde yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı aracılığı ile tüketicilere verme yükümlülüğünü yerine getirmeleri,
- Üretici ve ithalatçı firmaların, ürünlerin 10 yıllık kullanım ömrü süresince satış sonrası bakım ve onarım hizmetlerini sağlamak üzere asgari bir adet yetkili servis istasyonunu, yeterli teknik kadroya sahip şekilde kurmaları ve bu servis istasyonlarını Bakanlığa bildirerek satış sonrası hizmet yeterlilik belgesi almaları,
- Ürünlerin onarımında yönetmelikle belirlenen 20 günlük azami tamir sürelerini aşmamaları, zorunludur.
Konuya ilişin olarak, başta yukarıda belirtilen hususlar olmak üzere ilgili mevzuat hükümlerine uygun hareket etmeyen firmalar hakkında, tespit edilen aykırılığın türüne göre 6502 sayılı Kanunun 77. maddesi uyarınca idari para cezaları uygulanabilmektedir.
Bu doğrultuda, hem tüketicilerin mağduriyet yaşamaması hem de mobilya sektöründe faaliyet gösteren üyelerimizin yapılacak denetimlerde idari yaptırım ile karşı karşıya kalmamaları için, tesis ettikleri işlem ve uygulamalarının mevzuata uyumlu hale getirilmesi hakkında bilgilendirilmesinin uygun olacağı bildirilmiştir.